A Far Green Country

Vandaag wil ik het eens hebben over doodgaan. Sterven. Het betreden van de Eeuwige Jachtvelden. Noem maar op.

Ik denk de laatste tijd veel aan doodgaan. Niet omdat ik depressief ben of wat dan ook, maar omdat ik er afgelopen weken veel tegen aan ben gelopen.
Bijvoorbeeld in het ziekenhuis in Rotterdam, waar ik twee weken geleden 3 dagen was.
Nu heb ik daar geen doden gezien of iets meegemaakt of zo, maar je zit er niet ver vanaf. Ook bestaat er altijd een kans dat er iets mis gaat of dat je om één of andere reden niet wakker wordt uit de narcose. Die dingen gebeuren.

Maar toch is dat niet de hoofdreden waarom ‘sterven’ zo in mijn hoofd zit.
Wat dan wel? Veel mensen die twitter hebben, zagen het vast wel eens voorbij komen. De hashtag #KanjerGuusje was en is nog steeds een begrip op Twitter.
Deze hashtag is gecreëerd naar aanleiding van het blog van de vader van het tien-jarige meisje Guusje van Gorp. Guusje had een zeldzame tumor in haar linkerlong en haar vader Lowie heeft vanaf het begin een blog over de ziekte bijgehouden. Hierin schreef en schrijft hij nog steeds bijna dagelijks over Guusje, maar ook over zijn andere vijf kinderen en zijn vrouw en over de impact van Guusje’s ziekte op het gezin.

Guusje is op 30 oktober in het Emma Kinderziekenhuis overleden. Lezers van het blog of de twitter van haar vader hebben met z’n allen geprobeerd om de hashtag #KanjerGuusje wereldwijd Trending Topic te maken.
Op die manier kwam ik ook achter het bestaan van het blog en, ondanks dat ik Guusje nooit gekend heb, heeft het me toch ergens diep geraakt.

Nu kan ik gaan zeggen dat tien jaar natuurlijk veel te jong is, dat het verschrikkelijk is dat Guusje niet ouder mocht worden, dat het oneerlijk is.
Maar dat doe ik niet. Kanker is een vreselijke ziekte en daarbij vallen clichés als hierboven in het niet.

Dankzij KanjerGuusje.nl heb ik kennis gemaakt met een meisje dat ondanks haar ziekte, en de pijn die daarmee gepaard ging, zich heldhaftig aan het leven bleef vasthouden tot dat het echt niet meer ging.

En daarom gaat dit blog niet over de dood, maar over het leven.

3 Reacties op “A Far Green Country

  1. Daan! Man, mooi blog weer! Goeie muziekkeuze! Ikzelf had misschien eerder Annie Lennox – Into the West zelf gekozen, maar dit past misschien beter. Goeie verjaardag gehad, trouwens? Daar moeten we binnenkort nog even op drinken!

Geef een reactie

