Pluk rozen op aarde

Dit jaar is het 82 jaar geleden dat Anne Frank op 12 juni 1929 te Frankfurt a/M werd geboren.
Nu zal ik niet in gaan op de hele geschiedenis, die is al zo vaak verteld. Mocht je die niet kennen, verwijs ik je graag door naar deze site of naar de dichtstbijzijnde bibliotheek.

Het zal niemand verbazen dat ik op de basisschool voor het eerst kennis maakte met het verhaal van Anne Frank. In Malmbergs ‘Bij De Tijd’, zoals de methode Geschiedenis toen heette, las ik voor het eerst iets over Anne.
Hoewel dat al weer een hele tijd geleden is, meen ik mij te kunnen herinneren dat het een redelijk kort stuk was.
Maar toch, dat korte stukje heeft mijn interesse zodanig wel gewekt dat nu, tien jaar later, ik toch wel kan zeggen dat ik een redelijke expert ben op het gebied ‘Anne Frank’.
Tien jaar later heb ik zowel Anne’s eigen werk als vele biografieën en beschouwingen op zowel de Dagboeken als het verraad en de arrestatie op 4 augustus 1944 gelezen, herlezen en nog eens herlezen.

En nog steeds lees ik de Dagboeken jaarlijks minimaal één keer en hoe ouder je wordt, hoe meer de tekst tot je gaat spreken. Als 12-jarige is het een verhaal van een leeftijdsgenootje, in een andere, gevaarlijkere tijd. De teksten veranderen met het ouder worden langzaam. Hoewel de inhoud hetzelfde blijft, verandert er toch veel. Je gaat de waarde van de teksten steeds meer inzien.
En sinds ik op de basisschool voor het eerst de Dagboeken heb gelezen, ben ik me ook steeds meer gaan interesseren in de Tweede Wereldoorlog opzich en dan specifiek de Jodenvervolging en de kampen.

Het lezen van de Dagboeken heeft een impact op je, of je dat nu wil of niet. Voor mij zelfs in zoverre dat ik een rondleiding heb mogen geven in het Anne Frank-huis, voor een selecte groep mensen. Dat was zeker een belevenis!
Daarom is het goed dat het Huis en Anne’s documenten nog steeds te bezichtigen zijn. Want ook al laten we de Tweede Wereldoorlog steeds verder achter ons, de documenten van de vijftienjarige Anne blijven nog steeds boeien en zullen ook volgende generaties op een subtiele manier raken en veranderen.

“De zon schijnt, de hemel is diep-blauw, er waait een heerlijke wind en ik verlang zo, verlang naar alles…
Naar praten, naar vrijheid, naar vrienden, naar alleen zijn.”
Anne Frank – 12 februari 1944

Daan Kusen, juni 2011

Een Reactie op “Pluk rozen op aarde

Geef een reactie

