Hate it or love it

Je kunt heel veel zeggen over de nieuwe programma’s bij de Publieke omroepen.
En dan heb ik het specifiek over de nieuwe formats van TV-lab.

Programma’s als de Ma-Di-Wo-Do-Vrijdagshow, De Week van Weijers, Dorpse Meiden en nog meer.
Er zijn wat uitblinkers maar ook programma’s die, wat mij betreft, meteen weer van de buis  mogen verdwijnen!
Een voorbeeld van slechte programma’s is, naar mijn mening, toch De Week van Weijers.
Voormalig SBS 6 cabaretier Guido Weijers bespreekt het nieuws van de afgelopen week in tien punten.
Humor alom. Tenminste als je van makkelijke, flauwe en slechte humor houdt. Het niveau is duidelijk dat van SBS 6 en Publieke Omroep onwaardig!
Ook het programma Dorpse Meiden vind ik beneden alle peil. Het format is simpel: Zet een stel domme dorpskoeien bij elkaar met wat alcohol en geef het dan het uiterlijk van een ‘real-life soap’. Ik zeg: doorzappen!
Ook het programma waarin men een vrouw voor VVD-voorman Mark Rutte zoekt (Ja, ik wil… Rutte) mag van mij meteen in de prullenbak verdwijnen!

Een programma dat het wel waard is om eens voor te gaan zitten is De 10 van Tijl, waarin ex-Lama Tijl Beckand op een leuke wijze de (jongere) kijker introduceert in de wereld van de klassieke muziek. Nu ben ik zelf een fervent luisteraar van zenders als ClassicFM en Radio4, dus vond ik ook dit programma zeker de moeite waard om te bekijken!
Beckand leidt de kijker samen met gasten die naam hebben gemaakt in de wereld van de klassieke muziek langs verschillende stijlen en componisten. Erg leuk, mag ZEKER terugkomen!
Een ander programma dat van mij wel mag blijven is Op de Bank, waarin Martine Sandifort (bekend van o.a. Kopspijkers, Koefnoen en haar theatershow met Alex Klaassen)  als ‘psychiater van de sterren’ allerlei gasten hun hart laat luchten. Zo ook Christina Curry, de dochter van Patricia Paay.
In De Wereld Draait Door is dit programma redelijk positief bestempeld als een mix van theater en reality.
Als dokter Ellen probeert Sandifort allerlei reacties uit te lokken bij haar gasten, met als resultaat dat, al dan niet in scene gezet, een haast hysterische Christina Curry haar moeder een slet noemt.
Hier ben ik het trouwens wel mee eens, maar dat is een ander verhaal!

En dan toch ook nog wel een van de meest besproken nieuwe programma’s: De Ma-Di-Wo-Do-Vrijdagshow!
Het programma is een duo-presentatie van, natuurlijk, Paul de Leeuw en Filemon Wesselink.
Deze dagelijkse mix van talk-show en amusement kan door critici bestempeld worden als een mix tussen Mooi! Weer de Leeuw en Ranking de Stars.
Deels ben ik het daar ook mee eens. Veel van het format zijn gewoon oude (weliswaar goedlopende) onderdelen in een nieuw jasje gestoken, met een nieuwe draai eraan. Of die nieuwe draai goed is, moet voor mij nog blijken!
Maar goed, wie ben ik om te zeggen dat goed lopende dingen niet mogen blijven?

Maar om het ook even over andere nieuwe programmering op de Publieken te hebben -ik heb vanavond even zitten kijken naar het programma Uitgesproken VARA. Wat een goedbedoeld maar saai programma. Het wordt progressief genoemd -dit betekent vernieuwend en verbeterend- maar het decor en de presentatie van Jan Tromp is ronduit slaapverwekkend en doet eerder denken dat je naar een opiniërend programma aan het kijken bent uit de zeventiger jaren. Helemaal niet vernieuwend en/of verbeterend, dus!

Gelukkig is DWDD, behalve het nieuwe decor en de band Go Back To The Zoo, veelal het zelfde gebleven!
Heel grappig was trouwens het moment dat Matthijs de band inleidde en het had over dat hij het jammer vond dat GBTTZ niet dankzij zijn programma hun doorbraak, welke al met behulp van Radio 3FM, Lowlands e.d. gebeurde, zou hebben. Je zag hem bijna teleurgesteld kijken. Wat dat betreft vind ik Van Nieuwkerk wel een mannetje hoor! Nou ja, je moet natuurlijk het geluk hebben dat een topband als RIGBY een grote doorbraak heeft kunnen beleven, mede dankzij DWDD!
Heel grappig was toch wel de tafelgast van vanavond: de Duitse-Joodse Hans Keilson (10o!), die na toch al langer schrijver te zijn nu pas zijn ‘doorbraak’ beleefde via The New York  Times met zijn memoires waarin hij zijn onderduik in Nederland heeft beschreven.
Saillant detail is dat zijn werk ontdekt is door iemand die research deed naar Anne Frank!
En straks dan even kijken hoe de GeenStijl zender PowNed het er vanaf brengt!

Ciao!

5 Reacties op “Hate it or love it

  1. er zijn wat uitblinkers die, wat mij betreft, METEEN (ipv gelijk) weer van de buis mogen verdwijnen!
    ….allerlei gasten een hun hart laat luchten…..??
    jouw reactie op Christina Curry die haar moeder een slet noemt zou ik achterwege laten. (Hier ben ik het trouwens wel mee eens etc.) Vuil spuwen is beneden de maat.
    wat dat betreft vind ik Van Nieuwkerk wel een mannetje hoor” zelfde verhaal: geen persoonlijke meningen geven over personen!! Dat zwakt je recensies af. Het gaat over wat je op de TV hebt gezien en wat je daarvan vindt, niet over de mensen die er in meedoen, dus je moet geen beoordelingen van mensen geven (die je overigens zelf helemaal niet kent, alleen van de Televisie)
    Verder heb ik al die programma’s zelf niet gezien, en ik neem aan dat je mij wilt verleiden om wel naar bepaalde programma’s te gaan kijken die jij positief beoordeelt, dus concentreer je op de inhoud – niet op de mensen.

    kus mam

    • Dank voor de review!
      Ik snap wat je zegt over eigen mening enzo, maar dat is (voor mij) juist de bedoeling. Het is niet zo maar een losse recensie. Ik heb dit echt geschreven om mijn MENING over deze programma’s te geven! Dus ik heb daar bewust voor gekozen!
      Daarnaast, over de mensen (en het fragment van ‘Op de bank’): die mensen ken ik inderdaad niet (persoonlijk), maar door vele tv-appearences en artikels kun je wel een al dan niet enigszins verdraaid beeld van personen vormen! En daarnaast beaam ik alleen maar wat Paay’s eigen dochter in dat programma zegt, dus echt diep ga ik er niet op in!

      Groet!

  2. Nice man! heb er echt van genoten en het klopt 100% wat je allemaal verteld ben het er echt helemaal mee eens!
    En van DWDD is echt mooi! Dat die man nu nog ontdekt word 😀 gun het hem echt!

    Buhbye

  3. Heey goser!

    Erg goed geschreven!
    Maar ik baal van je mening over Patricia Paay!
    Topmens is dat! Whahaha nee hoor, geintje! Opruimen dat mens! Hahaha!
    Ey gap, nice blog en we gaan snel weer eens meeten!

    Ciao!

  4. Ik vind het goe-hoed van jou dat je zo’ verzorgd stuk schrijft. De vorm dus. Inderdaad, METEEN ipv gelijk; dat laatste Heb je of niet, maar het is geen voorzetsel van tijd zoals bijv direct etc. Nu de programmas: Je oordeel lijkt me wat wit-zwart. Het gaat teveel daarin mee dat de TV, publiek of Commerc. niets is. Alhoewel ik het ermee eens ben, dacht ik toch dat – inmindere mate voor Ned. 1,2,3 je wat snel over de commerciëlen heenwalst. Ik moet toegeven dat je veel meer van TV en de diverse programmas afweet dan OPA. Niettemin is het stuk – je eerste? – voor die school wat kort, maar wordt ook benvloed door de kleurige verzorgde opmaak. Groeten van Opa en ik hoor nog van je.

Geef een reactie

